torsdag 2. oktober 2008

Toscana!

Endelig var jeg her! Alle de gangene jeg hadde vært innom på internett og bloggen til Sitoscana (som består av et herlig ektepar fra Norge og deres datter, som jeg kommer tilbake til etter hvert), og drømt og sett for meg hvordan det ble! Ankom "Montemanjo" som de sier på Italiensk, sent på natta. Mye senere enn først tenkt, og kjørte opp smale gater i en middelalderby, der det ikke var plass til å snu på enden av gata engang. Selv om jeg var trett, sulten, lettere irritert, svett og meget klar for senga, var det en egen tilfredstillelse å endelig være på plass, alene uten generalen. Han skulle først komme 2 døgn senere. Jeg hadde greid meg alene på tog fra Milano, via 2 timers venting i Genova, fordi toget kom for sent inn til at jeg rakk det neste toget jeg skulle med til Pisa. Kunne ikke et ord italiensk, (optimistisk) og hadde stor koffert med meg. Stolt over meg selv? Ja en smule!
Dette skiltet sto på parkeringsplassen der bilene, bussen og taxiene måtte parkere, eller snu. Det var ikke lov med skilter eller reklame i landsbyen, så der måtte du lukte deg fram, eller være lokalkjent. Allikevel var den eneste tattoriaen (spisestedet) full hver dag, og man måtte bestille på forhånd for å få bord. Så våknet jeg groggy dagen etter turen, og i bare trusen måtte kamera fram, og sms skrives. Jeg ser " Det skjeve tårn i Pisa." Helt fantastisk var det! Generalen måtte le i telefonen, for han skjønte dette var noe spesielt for meg. Tenk å være i Italia og se tårnet fra stuevinduet.
Jeg gikk forbi dette på min vandring samme dag, da jeg skulle til Calci, der det var noen flere butikker. Jeg har knipset i vilden sky denne uka som har vært. Mye fordi det var kjekt, men også fordi jeg har ei jente som elsker alt slikt, og som du har sett bilde av her før. Hun har faktisk kommet med skryt for alle de fine bildene som har blitt knipset, og jeg har blitt inspirert. Dette er alt du får se og lese i dag, men det kommer mer, så hold ut. Druesanking, matlaging av Italiensk mat, Pisa og Firenze. En fin torsdags kveld til deg.

1 kommentar:

irene sa...

Hei! Hørtes ut som dere har hatt en flott tur - unner dere det veldig :)
Er inne og leser bloggen din stadig, veldig moro hver gang de står noe nytt! Flott med så mange fine bilder!
Hils gjengen! klem fra irene