fredag 10. oktober 2008

End of Toscana!

Hvordan ville du likt å ha hodet hengende slik? Selv om dette ikke var en vanlig henrettelse, men noe helt annet. Denne statuen fant vi i Firenze på vår vandring. Helt vilt med historiske ting å ta bilde av. Jeg har nok blitt farget av jenta jeg av og til referer til her. Hun har lært meg litt om kunst, og kunsthistorie, og det er alltid godt å få litt info inn om det som både har skjedd, og blitt laget opp gjennom tidene, selv om jeg personlig er glad for å leve i dag.Skulpturens motiv viser den greske mytiske helten Perseus som halshogger det kvinnelige grufulle monsteret Medusa (med hår av slanger). Skulpturen er laget av kunstneren Cellini på midten av 1500 tallet noe etter Renessansen.
Eller hva med å leve i en borg som dette? Den var nok i bedre stand før, og sto på toppen av fjellet Verruca. Her var det full utsikt over Pisa og hele slettelandet ut mot havet. Vi hadde en fin tur opp hit generalen og jeg. Nydelig solskinn og vi koste oss med utsikten og hverandre. Det deilige med ferie, er at du har tid for hverandre, og det trenger vi i den hektiske tiden vi lever i.

De forgylte Bronsedørene (1420) på dåpskapellet til Katedralen i Firenze ble laget av den unge kunstneren Lorenzo Ghiberti. Det tok 20 år før kunstneren ble ferdig med verket sitt.

Så var ferien vår over, og jeg knipset denne før vi reiste fra Firenze.
En uke går så altfor fort, og jeg skulle ønske den varte lengre, men samtidig er det hverdager det er flest av, og vi kan tillate oss å drømme om det som har vært og det som kommer, men det viktigste er å leve i nuet, og glede seg over de små ting som hender rundt oss hver dag. Det er noe jeg må minne meg selv på stadig vekk. Det er så lett å tenke framover, men glemme å leve her og nå. Jeg har travle hverdager for tiden, men skal ikke klage, da jeg har valgt å bytte jobb, og gå opp i antall timer til 80% stilling, men trives på jobben, og elsker nye utfordringer, selv om jeg gjerne skulle jobbet mer med det jeg liker aller best, og det er interiør. Kanskje jeg en dag starter for meg selv, hvem vet. Det er jo ingen dans på roser, men det er utrolig hva en har energi til når en holder på med det en liker aller best. Kanskje derfor noen av dere damer jeg leser om har duracell innlagt. Ha en fin helg til dere alle, og nyt dagen!


2 kommentarer:

Heidi-anitha sa...

Hei Gunnemor!

Så koselig det var at du tittet innom meg! Komentarer varmer og jeg setter pris på hvert et ord! Så heldig du er... har vært på en så vakker fere! Tenk å få oppleve alle disse katedralene og madonnaene i "real life"... Som du ser hjemme hos meg er jeg glad i slike ting! Bildene du viser i bloggen er bare fantstiske.

Ønsker deg en vakker høstkveld. Kos deg!

klem White vintage. Heidi-anitha

Gerd-Marie sa...

Åh, vanvittig fine bilder av plassene du har vært og sett, skulle ønske jeg var med på den turen ja! Vi må ta oss en dametur jeg og du, gå på loppemarked og se verden og vakre ting. :) Ha en fin dag mamma!